• Anasayfa
  • Favorilere Ekle
  • Site Haritası
Kur'an İncelemeleri

 
Site Menüsü

Zekeriyya Peygamber





ZEKERİYYA PEYGAMBER


Zekeriyya peygamberin Filistin ile Lut Gölü (Dead Sea) çevresinde yaşadığı ve Meryem valideyle çağdaş olduğu bilinmektedir. Kur’an’da, Zekeriyya peygamber kıssası Meryem ve Al-i İmran surelerinde yer alır. Bu ayetlerde Zekeriyya peygamberin Allah’a yakararak bir mirasçı istediği dile getirilir. Ayetleri vererek konu hakkında bilgi sahibi olalım.


Ayetler:

Meryem Suresi:
1Kâf/20, Hâ/5, Yâ/10, Ayn/70, Sâd/90.
2Rabbinin, kulu Zekeriyyâ'ya olan rahmetini anması!
3Bir zamanlar o, Rabbine gizli olarak seslenmişti. 4-6Demişti ki: “Rabbim! Şüphesiz benim kemiğim zayıflayıp gevşedi ve başım ağarmış saçıyla alev gibi tutuştu. Sana dua etmekle de Rabbim, mutsuz olmadım. Ve gerçekten ben, arkamdan, yakınlarımdan/amcaoğullarımdan endişedeyim. Kadınım da kısırdır. Onun için katından bana, bana da mirasçı olacak, Ya‘kûb ailesine de mirasçı olacak bir velî [yardımcı, koruyucu yakın kimse] bağışla. Rabbim, onu rızanı kazanan/herkesin hoşnut olacağı biri kıl!”
“7Ey Zekeriyyâ! Şüphesiz Biz, sana bir delikanlıyı – o'nun ismi Yahyâ'dır-müjdeliyoruz. Bundan önce o'na hiçbir adaş yapmadık.
8Zekeriyyâ: “Rabbim! Kadınım kısır, ben de son derece kocamışken benim nasıl bir delikanlım olabilir?” dedi.
9Allah dedi ki: “Öyledir! Rabbin buyurdu ki, ‘o, Bana kolaydır. Bundan önce de Ben seni, sen hiçbir şey değilken oluşturmuştum.’”
10Zekeriyyâ, “Rabbim! Bana bir âyet/ alâmet ver” dedi. Allah, “Senin âyetin/ alâmetin, sapasağlam olduğun hâlde, üç gece insanlarla konuşmamandır” buyurdu.
11Zekeriyyâ, bunun üzerine mihraptan; özel makamından toplumunun karşısına çıkıp onlara, daima/her zaman Allah'ı tüm noksanlıklardan arındırmalarını işaret etti.
“12-15Ey Yahyâ! Kitab'ı kuvvetle al!” O, bozuk dini terk eden birisi iken Biz, o'na yasa, tarafımızdan sevecenlik ve temizlik verdik ve o, Allah'ın koruması altına çokça girmiş biriydi. Ve anne-babasına çok iyi davranandı. Ve o bir zorba ve itaatsiz biri olmadı. Ve doğurulduğu gün ve öleceği gün ve yeniden diri olarak kaldırılacağı gün o'na selâm olsun! (44/19, Meryem/1-15)



Al-i İmran Suresi
– 38Orada Zekeriyyâ, Rabbine yakardı: “Rabbim! Bana katından temiz bir nesil ver. Şüphesiz Sen, duayı en iyi işitensin” dedi.
39Sonra Zekeriyyâ, özel kürsüde dikilmiş salât ederken [eğitim-öğretim yaptırırken] haberci âyetler ona: “Şüphesiz Allah sana, Allah'tan bir kelimeyi doğrulayıcı, efendi/ bir önder, iffetli bir peygamber olarak, sâlihlerden Yahyâ'yı müjdeliyor” diye seslendiler.
40Zekeriyyâ: “Rabbim! Bana ihtiyarlık gelip çatmışken, kadınım da kısır iken benim için bir delikanlı nasıl olabilir?” dedi. Allah: “Öyledir, Allah dilediğini yapar” dedi.
41Zekeriyyâ: “Rabbim! Benim için bir alâmet/âyet kıl” dedi. Allah: “Senin alâmetin/ göstergen, işaretle hariç, insanlara üç gün, konuşmamandır. Ve Rabbini çok an, her zaman noksan sıfatlardan arındır” dedi.– (Al-i İmran 38-41)




Meryem 1-15 ve Al-i İmran 38-41. ayetlerinden Zekeriyya peygamberin kendi soyundan Allah’ı noksan sıfatlardan arındıracak mirasçı istediğini öğreniyoruz. Ayetlerde Zekeriyya peygamberin duasının kabul edildiği ve ona Yahya peygamberin müjdelendiği bildiriliyor. Buna karşılık Zekeriyya peygamber kendisinin ihtiyarlık çağında olması ve karısının da kısır olmasına nedeniyle nasıl çocuk sahibi olacağına şaşırıyor. Allah’ın da “‘o, Bana kolaydır. Bundan önce de Ben seni, sen hiçbir şey değilken oluşturmuştum.” dediğini ayetten öğreniyoruz.

Allah’ın, Zekeriyya peygambere çocuk bahşetmesi için özel bir mucize verdiği gibi bir düşünce akla gelmemelidir. Böyle bir durum Kur’an’ın açık ifadesiyle Allah’ın yasasına aykırıdır. Pasajda asıl dikkat çekilen nokta; Zekeriyya peygamberin çocuk sahibi olmasına engel halin kaldırılması gerektiğidir. Bu nedenle Zekeriyya peygamberin çare araması için tefekkür etmesi gerektiği Meryem 10 ve Al-i İmran 41. ayetlerde ifade edilir. Daha sonra ise Zekeriyya peygamberin karısının kısırlık sorununun çözüldüğü bildiriliyor.


Bizim üzerinde durmak istediğimiz nokta Enbiya Suresi 90. ayette vurgulanan “Ve o'nun için eşini düzelttik/doğum yapmaya elverişli hâle getirdik.” ifadesidir.


Enbiya Suresi
89,90Ve Zekeriyyâ; hani o, Rabbine: “Rabbim! Beni tek başıma bırakma, Sen varislerin en hayırlısısın” diye seslenmişti de Biz, o'nun için karşılık vermiştik. Ve kendisine Yahyâ'yı ihsan ettik. Ve o'nun için eşini düzelttik/doğum yapmaya elverişli hâle getirdik. Şüphesiz onlar hayırlarda yarışıyorlar, umarak ve adam gibi adam olarak Bize yalvarıyorlardı. Ve Bize karşı derin saygı duyuyorlardı. (73/21Enbiya 89-90)


Ayette açıkça Zekeriyya peygamberin kısır olan eşinin tedavi olduğu anlaşılıyor. Ayetteki “eşini düzelttik” ve “doğum yapmaya elverişli hâle getirdik” ifadeleri bu tedavi eylemlerinin yaratıcısının Allah olduğu için kullanılmıştır. Hastalıkların tedavisi doktorlar eliyle yapılır. Doktorların eylemlerini yaratan Allah olduğu için ayette bu eylemleri Rabbimiz Kendisine atfeder. Kısaca olayın Allah’ın izni ve ilmiyle gerçekleştiği dile getirilir.

Zekeriyya peygamberin yaşadığı dönemde Filistin bölgesinde bu tedavilerin uygulandığı Kumran Okulu bulunmaktadır. Lut Gölünün kıyısında bulunan Kumran Okulunu Esseni topluluğu kurmuştur. “İsa Peygamber: Hekim ve Gıda Mühendisi” isimli makalede Kumran Okulu, Esseniler ve İsa peygamberin hekimliği hakkında şu bilgilere yer vermiştik:


Buraya kadar tıp ile ilgili verileri özetleyecek olursak;

Antik Filistin bölgesindeki; Gazze, Kumran, Masada, Gadara gibi yerleşim yerlerinde yapılan arkeolojik kazılarda; diş tedavi aletleri, göz tedavisinde kullanılan kemik spatulalar, cımbız, kaşık gibi cerrahi aletlerin yanında, çömlek şişelerde bulunan yara iyileştirici özelliği de olan balsam yağı kalıntılarının bulunması, bölgede tıbbın ileri düzeyde olduğunu gösteriyor.

Filistin'de yapılan arkeolojik kazılarda çıkarılan cerrahi aletler Almanya'daki Bingen müzesinde sergilenmektedir.17 Bu cerahi aletler, Essenilerin tıbbi becerilerini sergilemektedir.

İki bin yıllık Kumran yazıtlarında her türlü yara tedavisi, veba ve cüzzam hastalığının teşhis, tedavi ve karantina kurallarının düzenlenmiş olması, burasının zamanın ileri düzey sağlık merkezi olduğunu göstermektedir.

Asırlardır cilt hastalıklarında şifa kaynağı olarak görülen Lut Gölü'nün sedef hastalığı gibi bazı cilt hastalıklarının tedavisindeki yeri, günümüzde de geçerliliğini korumaktadır.

Essenilerin kısırlık tedavilerini kadimden beri uygulandığı bilinmektedir. Lut Gölü'nün suyunda, çamurunda ve tuzunda döllenme dönemi hormonu (estrous hormone) bulunur. Ölü Deniz’in suyunda Östrojenik maddelerin bulunması kadınlarda kısırlık tedavisi yapıldığının en büyük kanıtı niteliğindedir.

Pek çok ilaç firmasının Lut Gölü tuzunu, suyunu ve çamurunu hammadde olarak kullandığı onlarca patentli ilaç bulunmaktadır.

Esseni hekimlerinin cilt hastalıkları tedavi talimatları Kumran Yazıtları ile günümüze kadar ulaşmıştır.

Esseni kelimesi; “İyi Eden” -ruhun ve bedenin iyi edilmesi- anlamına gelir. Topluluk, Yunanca'da “Terapistler” ve “Tanrı’nın Doktorları” olarak anılmaktadır.

Lut Gölünde 150 kadar irili ufaklı kaplıca kaynağı bulunmaktadır. Essenilerin kaplıca tedavisini bildikleri ve uyguladıkları tarihi kayıtlardan da anlaşılmaktadır.

Kumran'da yapılan arkeolojik çalışmalarda; silolarda tedavi amaçlı kullanılan baharatın bulunması, damıtma yoluyla çeşitli bitkilerden ilaçların üretilmesi dikkat çekmektedir.1


Bu bilgilerden de anlaşıldığı gibi İsa peygamberin de hekimlik eğitimi aldığı Kumran Okulu dönemin tıp merkezi konumundadır. Zekeriya peygamberin eşini burada tedavi ettirdiği anlaşılıyor.


Lut Gölünde tıp alanında yapılmış çalışmalar şunlardır:

Sedef hastalığı gibi cilt inflamatuar bozukluklarını azalttığı bilinen Ölü Deniz minerallerinin üzerinde 2007 yılında yapılan bir çalışma da hücre yaşlanmasının ilerlemesini sınırladığı tespit edilmiştir.2

Ölü Deniz çamurunun ve tuzlarının sedef hastalığı, egzama ve atopik dermatit gibi cilt hastalıkları için tedavi edici özellikleri olduğu kanıtlanmıştır.3

Lut Gölü çamurunun antimikrobiyal özelliklerini inceleyen bir çalışma 2006 yılında ‘International Journal of Dermatology’ dergisinde yayınlanmıştır.4

Ölü Deniz suyunda, tuzunda ve deniz tabanında östrus hormonu tespit edilmiştir. Bilindiği üzere bu hormon kadınlardaki kısırlık tedavisi için oldukça önemlidir. Östrus hormonunun deri yoluyla vücuda geçtiği bilinmektedir:

Ölü Deniz bir tuz denizidir. Suyu yüksek oranda Kalsiyum, Magnezyum, Potasyum, Brom ve Kükürt içerir. Bu bölgedeki kaynakların sularının bileşimi tekdüze değildir: genellikle Ölü Deniz'dekiyle aynı mineralleri içerirler, ancak farklı oranlarda (daha yüksek oranda Kükürt), ayrıca İyot, Stronsiyum Florür ve radyoaktif maddeler içerirler. Bu alan nesillerdir romatizmal hastalıklar, cilt rahatsızlıkları ve solunum sistemi bozuklukları için bir tedavi bölgesi olarak bilinmektedir. Ölü Deniz'in suyunda, deniz tabanında ve tuzlarında östrus hormonu olduğu kanıtlanmıştır. Tıp doktoru Dr. Buchmann, Ölü Deniz'i 'tüm mineral kaynaklarının kalıntıları için bir rezervuar' olarak tanımlar ve organik ve fonksiyonel sinirsel rahatsızlıklar, erken yaşlanma ve genel zayıflıkla başa çıkmak için kullanıldığını ekler.5

Tzundak'ın hesaplamaları çok önemlidir. Ölü Deniz'de ve deniz tabanındaki çamurda östrus hormonu olduğunu kanıtladı. 1929 gibi erken bir tarihte bu hormonun vücuda deri yoluyla girdiğini keşfetti ve 1935'teki deneylerinde bu sürecin terapötik değeri olduğunu kanıtladı. Bu nedenle Ölü Deniz'de yıkanmanın, deniz tabanından çamur kullanmanın ve Salsana kullanmanın hormonal şikayetleri iyileştirmede etkili olduğunu öne sürdü. Karşılaştırma amacıyla Ürdün Nehri, Hammei-Tiberias ve Kinneret Gölü'nün sularını da test etti ancak bunlarda hormon bulamadı.6

Ölü Deniz çamuru ile kadınlardaki kısırlığının tedavisi konusunda 2015 yılında Rusya’da bir çalışma yapılmıştır. Yürütülen çalışmada kısır kadınların Ölü Deniz çamuru uygulaması ile gebelik oranlarının arttığı tespit edilmiştir:

Erken üreme çağındaki kısır kadınlarda intravajinal Ölü Deniz çamuru uygulaması, spontan gebelik insidansını artırır ve IVF sonuçlarını önemli ölçüde iyileştirir.7



Bu sayılan bilimsel veriler ışığında Lut Gölü ve çevresinde tıp biliminin antik dönemden itibaren geliştiği anlaşılıyor. Yukarıda açıklanan arkeolojik veriler de konuyu destekliyor. Bu durumda Zekeriyya peygamberin kısır eşinin tedavisini Kumran’daki doktorların yaptığını söyleyebiliriz. Enbiya 90. ayetini bu bağlamda anlamak Kur’an’ınımızın özüne uygundur.


Kusursuzluk âlemlerin Rabbi Allah’a aittir.



Hakan KAYILI
18.10.2024





Kaynaklar:

1. İsa Peygamber: Hekim ve Gıda Mühendisi
https://www.kuranincelemeleri.com/?pnum=14&pt=%C4%B0sa%20Peygamber:%20Hekim%20ve%20G%C4%B1da%20M%C3%BChendisi

2. Aged keratinocyte phenotyping Morphology, biochemical markers and effects, p. 948, 953, 956


3. Ölü Deniz (Dead Sea: DS) çamur ve tuzları, terapötik ve kozmetik özellikleriyle bilinir. Önceki çalışmalar, sedef hastalığı ve atopik dermatit gibi daha sık görülen cilt hastalıklarının tedavisinde etkinliğini doğruladı. … Ölü Deniz klimatoterapisinin sedef hastalığı, egzama ve atopik dermatit gibi daha sık cilt hastalıkları için terapötik özelliklerini doğrulamıştır.

Histological Evaluation of the Healing Properties of Dead Sea, pp. 306-307

4. Antimicrobial properties of Dead Sea black mineral mud, pp. 504-511

5. Leisure, Pleasure and Healing Spa Culture and Medicine in Ancient Eastern Mediterranean p. 63

6. Leisure, Pleasure and Healing Spa Culture and Medicine in Ancient Eastern Mediterranean p. 81

7. Efficiency of intravaginal Dead sea peloid therapy, pp. 90-95






Yorumlar - Yorum Yaz
Site Haritası
Takvim